Postural träning i Uppsala

Varför har vi så ont?


8 av 10 vuxna i västvärlden har smärta i kroppen. Det är knän som värker under löpturen, diskbråck och återkommande ryggskott, smärta i fötterna samt axlar och skuldror som värker efter ensidigt arbete. Trots att de flesta som har ont är duktiga på att köra sin rehab, stretcha och regelbundet gå på massage och andra behandlingar så är det långt ifrån alla som blir av med sina problem. Måste det vara så?

Svaret är givetvis nej. Orsaken till att den träning de flesta fått ordinerad till sig inte fungerar är för att den inte kommer åt grundorsaken. Förklaringen till att effekten av behandlingar försvinner är för att kroppen inte orkar eller kan hålla kvar det som naprapaten, kiropraktor neller liknande lagt rätt.


Inom den Posturala terapin anser man att en felaktig hållning och ett dysfunktionellt rörelsemönster skapar obalans i hur belastningen fördelas. Hållningsmusklerna som ska stabilisera kroppen och fördela bealstningen är för svaga och istället går då våra rörelsemuskler in och gör deras jobb. Ett jobb som de dock inte är gjorde för och med tiden kommer denna överanvändning leda till skador. Våra hällningsmuskler som borde göra jobbet används därmot inte och blir bara svagare och svagare vilket ytterligare försämrar situationen. När kroppen hamnat ur balans på det här viset leder mer vanlig träning bara till att vi blir ännu starkare i de muskler som redan jobbar övertid och kompenserar för de muskler som är för svaga men som vi aldrig kommer åt med den träning vi ägnar oss åt. Resultatet av att överanvända våra rörelsemuskler, hur starka de än är, är stelhet, trötthet samt felbelastning  som leder till skador. 


Hur fungerar Postural terapi/träning?


Med posturala träning återskapar vi kontakt med hållningsmusklerna och får dem att börja göra sitt jobb igen. Parallellt med det hjälper vi kroppen att släppa på överkomensatoriska spänningar och rörelsemönster. Kort och gott kan man säga att vi hjälper kroppen att minnas hur belastningsfördelningen ska gå till och hur rörelser ska utföras. Vår hållning och våra rörelser ska kännas avslappnade, lätta och inte vara något vi behöver tänka på för att det ska bli rätt. Detta förhållningssätt är en kärnpelare i metoden.


En kropp som fungerar optimalt och där den posturala muskelkedjan gör sitt jobb blir inte trött och får inte ont av att stå upp, sitta ned eller av att vara i rörelse. Får du det behöver du Postural Träning!


Var kommer metoden ifrån?


Postural Träning är i grunden en amerikansk metod skapad av Pete Egoscue på 70-talet. Markus Greus tog metoden till Sverige och har sedan förfinat den ytterligare och kallar den för Optimum metoden. I Sverige är vi knappt 100 stycken diplomerade terapueter som alla utbildats direkt av Greus.


Exempel på vanliga problem som passar för Postural Träning:


  • Ont och stel i ryggen
  • Ryggskott
  • Diskbråck
  • Scolios
  • Foglossning under eller efter en graviditet
  • Löparknä och andra knäproblem
  • Hälsporre och andra smärtor i fötterna
  • Framåtroterade axlar med tillhörande trötthet och värk
  • Gamnacke
  • Spänningshuvudvärk
  • Allmänt dålig hållning och trötthet i kroppen

Hur går det till?


1. Historik
Redan vid bokning får du beskriva din problematik och vad du önskar få hjälp med. Vid vårt första möste pratar vi igenom detta och du får en bild av vad du kan förvänta dig samt vad som kommer behövas  av dig för att du ska lyckas.


2. Hållnings- och funktionsanalys
Vi tar bilder på din nuvarande hållning och genomför funktionstester för att finna dina obalanser och svaga punkter.

3. Behandling
För att komma till rätta med de stora muskulära obalanserna börjar vi med att behandla dessa.


4. Träning

Ditt träningsprogram består av utvalda övningar för att hjälpa din kropp tillbaka i balans. Valet av övningar och deras ordning bestäms av din besvärshistorik och funktionsanalysen.


5. Träning hemma

Du får en pdf med text och bilder på alla övningar. Vill du kan du även få filmer på hur övningarna ska göras. Det enda du behöver för träningen är en träningsmatta, en skumgummikloss och ett band som finns att köpa på plats. Du tränar hemma i ett par veckor innan du kommer tillbaka för uppföljning, vidare behandling och nytt program. I snitt behövs 4 besök för att skapa ett bestående resultat, men det är såklart olika från person till person. Bäst resultat får den som tar träningen på allvar och avsätter 30-60 min per dag minst 5 dagar i veckan under de 2-4 månader. Därefter tränar du endast vid behov samtidigt som du nu kommer använd kroppen på  ett nytt och bättre  sätt i vardagen och på så vis kommer du kunna hålla dig besvärsfri!


Kom igång!

Individuell träning

Startparket:
– Ett första besök på 90 min med analys av din problematik och din hållning, behandling samt övningar.
– Du får ett eget träningsprogram som du tränar med hemma.
– Återbesök på 60 min några veckor efter första besöket.

Pris: 2595 kr


Återbesök:
Återbesök som görs regelbundet eller inom 6 månader efter ditt första besök. Återbesöken tar 60 min och vi jobbar vidare med behandling och nya övningar.

Pris: 995 kr


Gratis analys:

Osäker på om Postural terapi passar dig?
Välkommen på en 30 minuters analys och rådgivning utan kostnad.
Pris: 0 kr. Ej nyttjad tid debiteras med 495 kr.


Boka:
Boka dina tid via Uppsala Postural på BokaDirekt.


Gruppträning

Med fyra kursstarter per år (två på hösten och två på våren) finns möjligheten att delta i gruppträning. Övningarna är då generella för att komma till rätta med de vanligaste hållningsobalanserna.

Kurserna bokas via Yogahuset Uppsala.

Nästa kurs startar tisdagen den  6 september kl 17:15.

Om Julia, din posturala tränare

Jag är i grunden yogalärare och samtalscoach. Trost att jag alltid varit en aktiv person som tränat mycket och dessutom arbetat med yoga så har min rygg plågat mig sedan jag var 20 år. Under mina 15 år med ständigt återkommande ryggskott och diskbråck har jag testat de flesta metoder och behandlingar. Vissa har hjälpt för stunden och vissa har troligen gjort det sämre. Av vården fick jag höra att jag måste lära mig leva med smärtan då de inget kan göra.


I mitt arbetet som yogalärare träffar jag också väldigt många som har ont i kroppen. Många upplever att yoga hjälper men länge skavde det i mig att alldeles för många faktiskt inte alls blev av med sina smärtor och sin stelhet. I mitt sökande efter svar på varför så många har så ont i sina kroppar trots att vi tränar och till synes gör allt rätt fann jag Postural Träning och utbildade mig i metoden. På 3 månader blev jag helt symptomfri från det diskbråck som plågat mig i över 2 år. Smärtan i hälarna försvann också och tröttheten mellan skulderbladen och nacken är också borta. Bilden visar hur min hållning och därmed belastningsfördelningen i kroppen förändrats. Det är 4 månader mellan bilderna och jag står helt avslappnat på bägge bilderna. Skilnaden är att jag på den först bilden har enormt ont i ländryggen och hälarna medan jag på den andra bilden känner mig mjuk och är helt smärtfri.

I mötet med mina klienter ser jag samma sak hända gång på gång och det är min fasta övertygelse att de allra flesta kan bli mycket bättre med hjälp av Postural terapi!
Varmt välkommen att ge dig själv chansen till en smärtfri framtid!


Kundrecensioner

KJELL

"Jag är en 67-årig man som från barnsben fått höra att jag har dålig hållning. Trots ett aktivt liv har jag känt mig stelare i i kroppen samt haft återkommande ryggproblem. I samtal med Julia bestämde jag mig för att prova postural träning och jag har nu gjort övningar och gått på behandling under ett halvår. Även om jag inledningsvis inte märkte några stora förändringar så kan jag nu när jag ser tillbaka konstatera en markant förbättrad rörlighet och framförallt betydligt mindre smärta i ryggen. Min fru har kommenterat att jag inte längre hänger med huvudet och tittar ner i backen när hag går!"

Som synes på bildrna så har det hänt massor med Kjells hållning! Obalanser i benen har rättats till så att han nu står rakt  med fötterna, bröstkorgen är mycket lättare och rakare vilket gör att huvudet vilar i en bättre position i linje med resten av kroppen. Han är mycket starkare kring höfterna vilket avlastar ryggen. Målet är att de röda linjerna ska smälta ihop till en så ytterligare förbättringspotentiall finns.

JULIA

Julia är småbarnsmamma och gravid med sitt andra barn. Precis som så många andra mammor så plågades hon av en värkande ländrygg som ofta gjorde mer ont efter hennes vanliga träning och framåt slutet av dagen. Julias rörlighet var god men hon var svag i sina hållningsmusler och hon hade obalanser i bäcken och höfter som gjorde att hon stod snett och belastade kroppen ojämnt.

Med postural träning har vi kunnat skapa balans och jämnstyrka i hennes kropp så att den rotation och vridning hon hade i början nu är borta. Värken i ryggen är nästan helt borta och hon känner att kroppen tål och orkar mer än tidigare.

ERIKA

"Jag har haft problem med ryggen och nacken under en längre tid och sökt hjälp hos olika behandlare. Något har dock saknats då besvären funnits kvar. Det känns som att postural träning varit pusselbiten som saknats och att jag nu efter knappt tre månader är på god väg att bli helt smärtfri och återigen kunna dansa utan att kroppen gör ont."

Erika är danspedagog och har dansat större delen av sitt liv. Senaste åren har hon dock begränsats av en smärta och stelhet i nacken samt värk i höft och ländrygg.

På tre månader har hennes hållning blivit mer upprätt och hon är mycket starkare i sina posturala muskler, vilket syns på att knäna inte längre faller in, ryggen är rakare och hennes axlar är så mycket mer avslappnade och har sjunkit ner flera centimentrar.

Ställ en fråga

Är det något du undrar över? 

Obs! Var noga med att ange rätt mailadress eftersom jag annars inte kan svara. Har du ej fått svar inom en vecka har du troligen angett en felaktig mailadress.